Livigno-Bormio MTB: okolo Monte delle Scale

23.05.2019
livigno-bormio-mtb-okolo-monte-delle-scale

Livigno-Bormio-Stelvio

Keď si spravíme trojuholník medzi spomínanými miestami tak niekde do jeho stredu sa dnes vyberieme. Z Livigna som vyrazil cez sedlo Alpisella na moju obľúbenú klasiku cez passo Gallo a Val Mora. Zámienkou bolo nahrať konečne GPX ale výsledkom bol hlavne krásny deň a super jazdenie. Tentoraz na karbónovom hardtaily Rockmachine Blizz ktorý nijako neznížil moje pocity z jazdy.

Po absolvovaní okruhu ktorý je už spracovaný v inom článku (odklik dole) som sa dostal naspäť k priehradným nádržiam San Giacomo a Cancano. Po ich brehu som traverzol až na druhú stranu údolia pod kopček s názvom Monte delle Scale. Po Taliansky niečo ako "Hora schodov, alebo schodová hora" :)

Na horskej cyklistike sa mi vždy páčilo objavovať nové chodníčky. Nikdy som sa neuspokojil s brúsením plášťov po už existujúcej a známej dopravnej sieti ale vždy som sa pokúšal nájsť niečo nové. Často takéto pokusy končili v lesných húštinách, v pŕhľave či lopúchovom pralese. Ale nevadí, presne o to tu išlo a popri tom samozrejme sa občas podaril aj nejaký ten cenný objav.

chodníček_traverzujúci_Mt._delle_Scale,_časť_Ferrarola

V tejto oblasti už som mal tie hlavné traily všetky pojazdené a na trailovej mape Livigna a okolia mi často vŕtala v hlave tá čierna varianta okolo tohto kopca. Na Monte delle Scale som ešte nebol ale sú tam vraj pamiatky z prvej svetovej ako ostatne všade naokolo.

Okruh okolo nej začínam pri malom jazere s názvom Lago delle Scale (1928m.). Vraj rybia rezervácia. Po chodníčku okolo neho je zakázané jazdiť na bajku. Zosadnem a idem kúsok peši. Bajk tlačím. Na odbočke na môj trail už vyskočím do sedla a čoskoro miznem z dohľadu. Prudké hupy. Hore-dole. Traverzujem kopec v kosodrevine a krpatých boroviciach. Nestretnem už nikoho počas celého chodníčka až po asfaltku.

vzdušné_traverzy,_foto:_samospúšť

Najprv traverz. Všetko zjazdné. Po ceste pamiatky na prvú svetovú. Bunker, strieľne. Neskôr chodníček dostáva grády. Strmé točky, padáky, exponované traverzy. Občas zosadám. V najstrmšom úseku už viac peši ako na bajku. Netrvá to ale nejak veľmi dlho. Na štrkovom chodníku stopy po kolesách. Takže predsa... nie som sám s takýmito myšlienkami.

V závere som odmenený nádherným zjazdom. Singláč presne ako má byť, serpentíny a super jazdenie až ku ceste. Odtiaľ už ma čaká asfalt až kým neuzatvorím okruh. Asfalt ale nie hociaký. Na tie serpentíny vedúce ku vežičkám a tunelom s názvom Torri dell Fraelle som čumel už dlhšie. Výšlap ideálny pre karbonový hardtail, aj jemný dezén na plášťoch je presne to čo tu potrebujem tak si to vychutnávam.

prvý_krát_som_išiel_týmito_serpentínami_na_Torri_del_Fraéle_hore,_foto:archív_

Pri jazierku uzatváram okruh. Čierne mraky na oblohe v smere od Val Violy ma nasmerujú spät ku jazerám. Už nevymýšlam žiadne zlepšováky a cez Alpisellu šup nazad do Livigna. Záhada čierneho trailu je vyriešená, okruh okolo Monte delle Scale je očistený od pavučín.

Na mapke dole je spomínaný okruh okolo Monte delle Scale v spodnej časti vpravo. Celý GPX je z jednej túry, spomínaný okruh bola len jej časť.